Email:

info@atsotek.net

Mobile:

00905317112040 00905336368040

برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟

برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟
در شرایط کنونی کشور ایران و تحریم ها، خرید و تهیه برخی از محصولات کار دشواری شده است. جدایی از این مسئله با در نظر گرفتن هزینه ها، مقرون به صرفه ترین راه واردات کالا می باشد تا تولید آن در داخل کشور. برای واردات کالا از کشورهای تجاری و همسایه نیاز به آگاهی و داشتن اطلاعات روز در رابطه با قوانین گمرک است. شما حتی می توانید از شرکت های واسطه مانند کمپانی آتسوتک جهت واردات کالای خود کمک بگیرید تا بدون دردسر کالای خود را در این تحویل بگیرید. اما اگر خودتان قصد دارید وارد حیطه تجارت و واردات شوید نیازمند داشتن اطلاعات دقیقی هستید. حال برای شما سوال پیش می آید که برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با این فرایند آشنا کنیم تا بتوانید وارداتی با حداقل ضرر داشته باشید. برای درک بهتر مراحل واردات کالا و انواع واردات کالا، شرکت بازرگانی آتسوتک شما را به مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می‌نماید.

برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟

در برخی از کشورها مانند ایران به دلیل وجود تحریم ها تهیه محصولاتی خاص ناممکن می شود و گاه تاجرین در بازار احساس کمبود می کنند که از رو به واردات کالا روی می آورند، جهت رفع کمبود های بازار. در برخی جوامع به دلیل کمبود امکانات داخل کشور و یا شرایط نامناسب آب و هوایی به علت موقعیت جغرافیایی کشور امکان تولید برخی کالاها وجود ندارد. به همین علت این کشورها از طریق واردات مبادرت به رفع نیازهای جامعه می‌کنند. برای اینکه بتوانید در حوزه‌ی واردات کالا فعالیت کنید، نیاز است که با مراحل آن و قانون‌هایی که درباره واردات کالا از گمرک وجود دارد، آشنا شوید.

برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟

مراحل واردات کالا از گمرک

ابتدا برای واردات کالا باید پروسه ای طولانی از تشریفات گمرکی را مرحله به مرحله و با دقت انجام دهید، تا بتوانید کالای مورد نظر خود را بدون مشکل از گمرک ترخیص کنید. در ادامه به این مراحل می‌پردازیم.

  • دریافت کارت بازرگانی

ابتدایی ترین کاری که باید قبل از واردات کالا انجام دهید، دریافت کارت بازرگانی می باشد. کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده‌ی خود اختیار فعالیت در زمینه‌ی واردات و صادرات کالا را می‌دهد. بنابراین برای یک فعال تجاری اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد، ضروری است که برای تهیه‌ی کارت بازرگانی اقدام نماید.

  • مشخص نمودن حوزه‌ی فعالیت

در مرحله دوم لازم است که حوزه فعالیت خود را جهت واردات کالا تعیین کنید. حوزه فعالیت شما می تواند وارد کردن یک محصول خاص از نقاط مختلف باشد و یا می تواند وارد کردن محصولی از یک کشور خاص باشد. ممکن است شما بخواهید در زمینه‌ی واردات کالاهای مختلف از کشورهای مختلف فعالیت کنید. این موضوع به خود شما و توانایی‌هایی که دارید، بستگی دارد.

  • آشنایی با قوانین و مقررات واردات کالا از گمرک

در هر نقطه دنیا که بروید متوجه می شوید که هر کشور قانون و مقررات گمرکی مختص به خود را دارد. برای هر فعال اقتصادی نیاز است که از قوانین و اصول اساسی مربوط به واردات کشور مطلع باشد و به آن‌ها تسلط داشته باشد. قوانین اساسی مربوط به واردات کالا از گمرک در کشور ما شامل موارد زیر می‌شود: برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟

    1. قانون مقررات صادرات و واردات
    2. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات
    3. قانون و آیین نامه امور گمرکی
    4. کتاب مقررات صادرات و واردات
    5. بخشنامه های اجرایی
  • انتخاب محصول و کشوری که قصد وارد کردن کالا از آن را دارید

ناگفته نماند که در این بخش نیاز است که شما مطالعه بیشتری داشته باشید و تحقیقات کافی نسبت به شرکت ها و کالاهای مختلف انجام دهید. در آخر بر اساس عواملی مثل توانایی‌های مالی خودتان، بازار هدف در جامعه، نیاز مصرف کنندگان داخلی، موقعیت و توانایی تامین‌کننده، معتبر بودن تامین‌کننده، روابط سیاسی و اقتصادی بین کشور تامین‌کننده و کشور شما و غیره کالا و کشور خود را انتخاب کنید.

  • مذاکرات با فروشنده‌ها

گاهی لازم است شما با فروشندگان وارد مذاکره شوید و پس از آن با مقایسه بین نمونه‌های آن‌ها به لحاظ کیفیت، قیمت، اعتبار و سایر نکاتی که برای شما مهم است، فروشنده‌ی خود را انتخاب کنید.

  • درخواست صدور پروفرما یا پیش فاکتور

پس از انجام مذاکرات و به توافق رسیدن با فروشنده، نوبت به آن می رسد که فروشنده برای شما پیش فاکتور صادر کند. پروفرما یکی از اسنادی است که برای ثبت سفارش در مراحل واردات کالا از گمرک به آن نیاز خواهید داشت.

  • ثبت سفارش مورد نظر

هنگامی که پروفرما شما توسط فروشنده صادر شد، وقت آن می رسد که شما برای مجوز ورود یا مجوز ثبت سفارش اقدامات لازم را انجام دهید. این مجوز دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد، در واقع سندی است که به شما اجازه می‌دهد برای ورود کالای خود به کشور اقدام کنید. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان وزارت صمت به فعالان تجاری داده می‌شود. تایید این مجوز منوط به آن است که کالای شما ممنوعیت واردات نداشته باشد و خارج از قوانین و مقررات کشور نباشد.

  • پرداخت بین الملل و تخصیص ارز

پس از آن که مجوز برای شما صادر شد. به عنوان شخص وارد کننده کالا باید برای تهیه ارز اقدام نمایید. چنانچه کالای شما جزو کالاهای اساسی شناخته شود، به طور عمومی دولت ارز ترجیحی یا ارز دولتی به عنوان کمک تسهیلات به کالای شما اختصاص می‌دهد. سامانه‌ی مربوط به دولت برای تخصیص ارز، سامانه نیما است.

برای واردات کالا چه باید کرد؟ و چه فرایندی دارد؟

  • حمل و نقل و بیمه کالا

انقال محصول به داخل کشور از راه های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی انجام می شود. البته در نظر داشته باشید که این مسئله ارتباط مستقیمی با مبدا و مقصد کالا و توافق شما با فروشنده دارد. فروشنده و خریدار با استفاده از قواعد بین المللی اینکوترمز (اصطلاحات تجاری بین‌المللی International Commercial Terms)، روش حمل و نقل کالا را انتخاب می کنند. تسلط داشتن به این قوانین در این مرحله لازم و کمک کننده است. قبل از شروع حمل و نقل نیاز است با یک شرکت بیمه‌گر توافق کنید و کالاهای خود را بیمه نمایید.

  • امور گمرکی و ترخیص کالا

در آخرین مرحله، پس از انجام مراحل فوق و دریافت مجوز های لازم و تهیه اسناد و مدارکی که جهت ترخص کالا از گمرک نیاز است؛ به اداره گمرک مورد نظر مراجعه کنید و کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید.

جهت آگاهی از مجموعه خدمات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت بازرگانی آتسوتک، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو